Vrátit dárek nemusí být snadné

Chybné nebo poškozené zboží lze reklamovat, nevhodně vybrané nelze vždy vyměnit.

V kamenném obchodě je vrácení dárku věcí dohody mezi prodejcem a spotřebitelem. V eshopu už jeho pravidla upravil zákon.

BRATISLAVA. Dárek, který vás pod stromečkem nepotěšil a byl koupen v kamenném obchodě, můžete jednoduše vyměnit jen tehdy, je-li vadný či poškozený.

V případě opodstatněné reklamace vadného výrobku, tedy jde-li o neodstranitelnou vadu či opakovanou odstranitelnou vadu, která brání řádnému využívání výrobku, máte právo vybrat si mezi možností výměny vadného výrobku za funkční nebo možností vrácení kupní ceny. „Tato volba je volbou spotřebitele a nemůže ji učinit prodávající,“ řekl advokát Peter Serina.

Při výměně funkčního a nepoškozeného zboží platí, že prodávající nemá zákonnou povinnost vyhovět požadavku na jeho výměnu.

„Žádný právní předpis nestanoví povinnost prodávajícího vzít zboží zpět nebo vyměnit za jiné v případě bezdůvodné výměny zboží, tedy tehdy, pokud zboží nevykazuje žádnou vadu,“ potvrdila Helena Homolová, vedoucí komunikačního odboru České obchodní inspekce. Souhlasí s ní i Serina, zároveň však připomíná, že to zákon ani nezakazuje.

Dohoda musí být jasná
Výměna nechtěného zboží za jiné nebo jeho vrácení za peníze je proto věcí dohody prodávajícího s kupujícím. I ta však musí mít své náležitosti. „Pokud se prodávající rozhodne odlišit od ostatních obchodníků a poskytnout takovou možnost spotřebiteli, je spotřebitel povinen respektovat podmínky, které prodávající určí,“ řekl Serina.

Platí také, že obchodník nesmí v případě výměny nechtěného zboží spotřebiteli stanovit takové podmínky či povinnosti, které by byly v rozporu se zákony.

Přes internet je to povinnost
Jak vrátit zboží
zboží lze reklamovat v zákonné, tedy 24měsíční záruční lhůtě,

výrobce či prodejce mohou poskytnout i delší záruční lhůtu,

pokud je reklamace uznána jako opodstatněná, spotřebitel si může vybrat, zda chce vyměnit zboží za nové, nebo vrátit peníze,

vrátit zboží bez uvedení
důvodu se dá v zásilkových (internetových) obchodech do 7 dnů od uzavření smlouvy,

peníze za vrácené zboží musí prodejce vrátit nejpozději do 15 dnů od převzetí zboží,

je třeba si uchovat doklad o koupi zboží.

Co od vás budou v obchodě ptát při vrácení zboží nepoškozené, nepoužívané zboží, které chcete vrátit,

máte-li zájem vrátit oblečení či obuv, měly by na nich zůstat originální visačky z obchodu, v případě spotřebního zboží originální obal k němu,

pokladní blok.

Dárky koupené v internetovém obchodě nebo u zásilkového prodejce můžete ze zákona vrátit bez uvedení důvodu do sedmi dnů ode dne, kdy jste si je převzali na poště nebo od kurýra. Pokud jste si zboží u prodejce vyzvedli v jeho skladu, tak je výměna možná do týdne ode dne, kdy jste tak učinili.

„Odstoupením spotřebitele od smlouvy se smlouva od začátku ruší. Prodávající je povinen převzít zboží zpět nebo nepokračovat v poskytování služby a vrátit spotřebiteli nejpozději ve lhůtě 15 dnů ode dne odstoupení od smlouvy peníze zaplacené za zboží,“ řekl Serina.

Náklady na vrácení zboží by měl nést spotřebitel pouze v případě, že výrobek plně odpovídal kvalitativním požadavkům a nebyl vadný.

Ačkoli se může zdát, že možnost vrácení zboží při koupi v internetových obchodech je oproti „kamenným“ obchodům výhodnější, podle advokáta tomu tak není:

„V případě koupě přes internet nemá spotřebitel možnost zboží si v klidu a bez stresu prohlédnout a důkladně si koupi promyslet. Musí se spolehnout na to, že správně odhadl všechny parametry, které od výrobku požaduje,“ říká Serina. V klasických obchodech by taková omezení neměla existovat. I proto zákon upravuje bezdůvodné vrácení zboží jen v případě zásilkových a internetových obchodů.

Pozor na půjčku
Komplikace s vrácením zboží mohou nastat v případě, že jste kupovali dárek na splátky. „Odstoupením od smlouvy o prodeji se od začátku zruší i smlouva o poskytnutí půjčky,“ tvrdí advokát. Platí to v případě, že úvěr poskytl prodejce, ale i tehdy, pokud jej poskytla třetí osoba, tedy splátková firma.

O přesné podmínky odstoupení od smlouvy a případné poplatky je třeba se zajímat předem, a to ve firmě, která půjčku na nákup poskytuje. Podle Seriny by poskytovatel půjčky ze zákona neměl sankcionovat odstoupení od smlouvy pokutou nebo jinou sankcí, a to do 14 dnů ode dne, kdy došlo k uzavření smlouvy.

„Může však žádat poplatek za poskytnutí služby, pokud o něm předem informoval spotřebitele. Tento poplatek musí být přiměřený poskytnuté službě, tedy výši částky, a nesmí mít charakter sankce,“ dodává Serina.

Na výměnu máte jen několik dní
Nechtěný dárek se vám nepodaří vyměnit za jiný bez dokladu o jeho koupi. Obchody však umožňují výměnu zboží za jiné nebo vrácení peněz jen do jistého termínu od koupě.

BRATISLAVA. Pokud jste obdrželi dárek, který není poškozen, ale nelíbí se vám, případně vám nesedne jeho velikost, je jen na obchodníkovi, zda a za jakých podmínek vám umožní jej vyměnit za jiný, nebo zda vám za něj vrátí peníze. Mnozí prodejci oblečení, obuvi, ale i spotřebního zboží však tuto službu mají ve své nabídce. S nechtěným dárkem byste se však měli vydat do obchodu co nejdříve.

Lhůty pro výměnu jsou různé
V případě, že jste si dárek, který se vám nehodí, nekupovali sami, nevyměníte jej za jiný nebo za peníze, aniž by vám jeho dárce neřekl, kde jej koupil a také bez dokladu o jeho koupi. Platí totiž, že bez pokladního bloku vám nechtěné zboží v obchodě nepřevezmou.

V prodejně, kam se má dárek vrátit, si musíte zjistit, do jakého termínu jej můžete vyměnit za jiný, jelikož v počtu dní na vrácení zboží jsou mezi obchodníky rozdíly. Odlišnosti jsou také v tom, zda vám prodejce je ochoten vrátit peníze, vyměnit zboží za jiné, nebo vám umožní si vybrat z těchto možností.

Datart, který prodává elektroniku a domácí spotřebiče, i hypermarkety Carrefour umožňují výměnu do osmi dnů od koupě zboží, Tesco do 10 dnů, obchody s oblečením Terranova do dvou týdnů. Někteří obchodníci však omezují možnost výměny či vrácení zboží konkrétním datem.

Tak stanovily například elektrodomy NAY za nejzazší možný termín pro výměnu 6. leden a prodejny NewYorker zaměřené na módu pro mladé 9. leden příštího roku. Šestitýdenní lhůtu pro výměnu mají prodejny s oblečením Takko Fashion a v obchodním domě IKEA lze zboží vrátit bez uvedení důvodu do 90 dnů od jeho koupě.

Obchod s podmínkami
I když přijedete do prodejny včas a s dokladem o koupi, nemusíte vždy uspět. Někteří obchodníci totiž výměnu jistých druhů zboží neumožňují, nejčastěji se to týká spodního prádla, doplňků či zlevněného zboží. Zboží vám nemusí vyměnit ani v případě, že jste z něj před zkoušením doma odstřihli originální visačky, poškodili jej nebo zašpinili. V některých případech i tehdy, pokud jej nepřinesete v originální krabici.

Na omezení můžete narazit i při vrácení peněz. V Carrefouru například za vrácené zboží dostanete nákupní poukázky, ty můžete utratit opět jen v hypermarketech tohoto řetězce.

Vzdát se dá i zboží z webu
Letos jsem objednával několik dárků přes internet. S některými jsem se netrefil do vkusu obdarovaných. Do kdy lze tyto dárky vrátit? Musím tak učinit já, nebo je mohou vrátit i blízcí?

V kamenných obchodech je výměna „nechtěného“ dárku založena na dohodě mezi prodávajícím a kupujícím. V případě internetových obchodů však již má i legislativní oporu, můžete v nich vrátit zboží bez uvedení důvodu do sedmi dnů ode dne jeho převzetí.

Některé internetové obchody však umožňují vrácení zboží i déle, než stanoví zákon. Například Hej.sk tuto lhůtu prodloužil na 30 dní. „Vyměnit zboží může nejen ten, kdo dárek koupil, ale také obdarovaný. Potřebuje však doklad o koupi. Přesné podmínky jsou na naší stránce,“ řekla Jitka Součková z Hej.sk.

Obchodnydům.cz a také Dunaj.cz vám umožní vrátit zboží jen v zákonem stanovené lhůtě. \“Odstoupení od smlouvy a tedy včetně zboží není možné v případě produktů, které podléhají autorským právům,\“ řekl Roman Novotný z Dunaj.sk, který prodává i software. Prodejce se tak chrání proti nelegálnímu kopírování autorských děl.

V praxi může být výměna problém
Výměna zboží není vždy bezproblémová. Potvrzují to i spotřebitelé, kteří se obrátili na portál Sťažnosti.sme.sk. Z jejich podnětů vyplývá, že se setkali s nepříjemným či vulgárním přístupem obsluhujícího personálu a také odmítáním odpovědnosti za nefunkční zboží. Mnozí obchodníci zapomínají na ošetření takových situací v obchodních podmínkách. Zákazníci měli problémy i při výměně mobilních telefonů, když prodejci uměle prodlužovali lhůtu vázanosti po výměně přístroje.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram